Om kulturpakker

Med Kulturpakker kan kommuner med én beslutning og én bevilling sikre alle sine skolebørn kvalificeret adgang til tre kunstarter – dans, teater og musik – hvert skoleår.

Alle skoleelever i kommunen overværer hvert år én koncert, én teaterforestilling og én danseforestilling, eller deltager i et danselaboratorium. I en kommune med 7000 skoleelever giver det på et skoleår i alt 60 koncerter, 93 teaterforestillinger og 140 dansebesøg.

Kulturpakker er en ordning, der er stabil og let kan forankres i kommunens kulturpolitik og dermed bliver mere modstandsdygtig overfor skiftende luner og budgetter end mere projekt-relaterede tiltag.
Se en kort film om hvad vores samarbejdspartnere siger om at være med i Kulturpakker i her
Baggrund for ordningen
I Danmark betragter vi børn som hele mennesker, der har krav på at blive respekteret, også som kunstnerisk reflekterende. Derfor har de i lighed med voksne krav på gode, professionelle kunstneriske oplevelser. Børn er ikke bare fremtidens publikum, de er også nutidens kunstnerisk engagerede.

Baggrunden for Kulturpakker er et ønske om, at mange flere børn skal opleve en mangfoldighed af kunstneriske udtryk, og kunst målrettet specielt til dem. Kunst kan vise, at verden er mangfoldig, underlig og forunderlig. Kunst til børn og unge kan tage dem alvorligt lige dér, hvor de er og udfordre deres engagement og initiativ.

Hvad børnene skal præsenteres for skal besluttes lokalt, så kunsten kan inddrages som en naturlig del af hverdagen – som aktiv medspiller i skolelivet, i børnelivet og dermed i samfundslivet.

Kulturpakker skal være med til at udvikle den professionelle kunst for børn og unge, og på sigt er planen, at andre kunstarter skal inddrages, hvilket de tre kompetencecentre løbende arbejder for og er i dialog med andre kulturorganisationer om.