Del 1: Museumsbesøg ud af huset - 4. årgang
Målgruppe
4. kl.
I dette forløb tager vi udgangspunkt i Kalundborgs våbenmærke, og går på jagt efter spor og kilder i den middelalderlige Højby som historiedetektiver.
Eleverne bliver lokale kulturelle medborgere, der sammen og hver for sig undersøger hvilke symboler, de finder bedst udtrykker byens kerne. I en kreativ proces skaber eleverne nye byvåben. De arbejder med skitser, som de omsætter til symbolske gengivelser, der kan bruges i deres våbenskjold. Igennem symbolik og farver skal deres byvåben - som riddernes våbenmærker - signalere ”Her kommer jeg!”
Forløbet er bygget op om to møder, et på museet og et på skolen. Ind i mellem arbejder I lokalt på skolen.
Forberedende arbejde på skolen:
Mellem de to møder med Museum Vestsjælland vil vi opfordre jer til at bruge 3-6 lektioner på at arbejde med elevernes byvåben. Eleverne skal beslutte sig for hvilke elementer det skal indeholde, lave skitser og gerne skabeloner til det endelige byvåben. Lærervejledning medfølger med oplæg til aktiviteterne.